Mijmeringen op een gewone, bijzondere dag!

Standard

Ken je dat: van die dagen, dat de wereld je toelacht, dat alles klopt, dat je mooie contacten hebt? Kortom: een dag dat bij jou de zon jubelend aan de hemel staat, zelfs al zou het daadwerkelijk stormen, regenen en onweren tegelijkertijd.

Vandaag heb ik zo’n dag!

Een dag dat er feitelijk niets bijzonders aan de hand is, maar ik toch verguld en verwonderd rondloop, omdat ik het zo als bijzonder ervaar.

De interactie met mensen om me heen.

Zoals vanmorgen met Erik, over zoiets banaals, namelijk wie de afwas doet. We hadden er strijd over kunnen voeren, hoewel het het sop de kool niet waard is, om het toepasselijk te houden. Maar we hadden er een gezellige, kortstondige ‘discussie’ over. En uiteindelijk zaten we weer op één lijn (en deed Erik fluitend de afwas!)

Ik vind het zo mooi om te bemerken dat een relatie in feite heel veel praten is. Elkaar bijsturen. De dingen benoemen die dwars zitten. En dan niet wachten tot de mug een olifant geworden is, maar juist in het stadium van de mug al gaan ‘muggenziften’.

Ik heb eerdere relaties gehad. Maar ik heb nooit zó de vrijheid gevoeld om openlijk te praten. Om de kleine dingen, de goede en de lastige te benoemen, in plaats van dat het opstapelt en er uiteindelijk een bom barst.

Soms verschillen we van mening over een bepaald onderwerp. En het is een ware kunst om de ander in de waarde te laten, die ander zijn/haar mening te laten houden. Overeenstemming te vinden in het feit dat je niet met elkaar in overeenstemming bent over één bepaald onderwerp.

Hoe het komt, weet ik niet. Maar de wereld, in mezelf en om me heen, is gemakkelijker geworden. Ik hoef niet meer overal bovenop te zitten. Ik kan aanvaarden dat het in de interactie met andere mensen of in gebeurtenissen op een dag, anders loopt dan dat ik me had voorgesteld.

Ik heb meer ruimte in mezelf. Ik geef meer ruimte aan de ander.

En dan kan een gewone dag opeens heel bijzonder zijn; een cadeautje.

Bovendien schijnt de zon ook nog!

Oftewel; mijn dag kon niet meer stuk!

One thought on “Mijmeringen op een gewone, bijzondere dag!

Leave a Reply

