Kwaliteit van leven

Standard

Het is het motto van mijn leven; kwaliteit. Het is zelfs een leefstijl. Niet kiezen voor kwantiteit – meer, meer, meer. Maar vanuit een bepaalde soberheid kiezen voor kwaliteit.

Juist vanuit de soberheid, als essentieel onderdeel van de kwaliteit van leven.

We leven sober. Dat is niet omdat dat strikt noodzakelijk is. Dat is een keuze, die zeker ik gemaakt had, toen ik op deze boot ging wonen.

Ik koos er bijvoorbeeld heel bewust voor geen TV te nemen. In mijn beleving leidt een TV alleen maar af van het werkelijke bestaan. Als dat ‘ding’ aan gaat, is het moeilijk de verleiding te weerstaan om niet allerlei onzin-programma’s te gaan bekijken. Programma’s die helemaal niets toevoegen. Alleen maar oppervlakkig vermaak.

Tegenwoordig kijken we echter wat vaker toch TV, op de laptop. En eigenlijk is dat niet wat ik wil.

In een Happinez lees ik een interview met schrijver Satish Kumar. In zijn boek ‘Soil, soul, society – a new trinity for our time’ stelt deze auteur dat ‘grond, geest en gemeenschap’ onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hij pleit voor zelfbeheersing en matiging, omdat dát, volgens hem, leidt tot kwaliteit van leven.

Minder is meer, zegt hij.

Daar ben ik het roerend mee eens. Juist vanuit soberheid kunnen genieten van dan een keer wat extra’s, geeft een ongekende en fantastische kwaliteit!

En soms heb je daarvoor zelfbeheersing nodig. Je niet laten verleiden tot die dingen die in deze maatschappij veel opgedrongen worden. Een maatschappij die van alles zoveel mogelijk wil.

Zoals Satish Kumar óók zegt; Geluk zit nooit in dingen, alleen in jou.

Soms moet ik weer even naar binnen keren. Naar de kern. Om te ontdekken dat ik het meest gelukkig word van een sober bestaan, met weinig materiële luxe en met weinig externe prikkels.

Een keus die ik gemaakt heb; kwaliteit van leven.

Een prachtig leven!

Leave a Reply

