Onze eigen ‘blauwe maandag’

Standard

De wekker loopt af en na een drukke verjaardag gisteren, voel ik me nog helemaal niet in staat op te staan. Ik zit op de rand van het bed, de slaap uit mijn ogen te wrijven. Wat hoor ik toch? Druppelend water. O jee, lekkage van ons dak! Niet de eerste keer. Degene die het nieuwe dak gelegd heeft, heeft het niet goed gedaan.

Omdat ik er nogal ontsteld over ben, maak ik acuut Erik wakker, zonder bijgevoegde koffie, zoals ik dat normaal gesproken liefdevol doe.

Wat een begin van de dag!

Vervolgens moet Erik nog wat zakelijke telefoontjes doen. Komt tegelijkertijd pleegpoes Baileys klem te zitten met haar nagel in de bench. Waardoor Erik een telefoontje moet afbreken om mij te hulp te schieten. Kortom; alles gaat fout.

Als we in de auto zitten, op weg naar mijn behandeling acupunctuur, komt de stoom ons uit de oren. Ik rijd en ik moet me heel erg bedwingen niet te gaan racen. Erik zit te mopperen op de bijrijdersstoel, over een erg naar zakelijk telefoontje van net.

Als we anderhalf uur later weer terugrijden naar huis, zijn de gemoederen weer wat bedaard. We concluderen dat we dit gelukkig niet vaak meemaken.

Het is onze eigen ‘blauwe maandag’.

Blauwe maandag valt normaal gesproken ergens eind januari. En is bedacht door de Britse psycholoog Cliff Arnall, die beweert dat wetenschappelijk bewezen is, dat op die bewuste maandag de meeste mensen treurig, neerslachtig of weemoedig zijn.

Ik heb er ook al eens een blog over geschreven.

Bij ons is het gewoon domme pech. En misschien ook wel de terugslag na een gezellige maar ook vermoeiende dag van gisteren.

Terwijl ik dit schrijf, zitten we samen knus op bed. Is Erik vroeg thuis, na een klus buitenshuis. Schijnt de zon. En gaat het vast zelfs goed komen met het dak.

Ach, het is allemaal maar betrekkelijk!

En juist door zo’n ‘blauwe maandag’, realiseren we ons des te meer en des te beter dat het de rest van het jaar allemaal rooskleurige dagen zijn!

Leave a Reply

