Mooi anders. Anders mooi.

Standard

Vandaag krijgen we bezoek. Een jonge knul komt de twee kittens die nog overgebleven zijn bewonderen. En hopelijk in zijn hart sluiten. Zodat hij het nieuwe baasje wordt.

Hij was al eerder hier. Vorig jaar, toen wij nog kittens verzorgden voor het asiel, belde hij op, omdat hij een kat wilde adopteren. Toen hij belde, viel het me op dat hij moeilijk sprak.

Heel snel oordeelde ik dat hij verstandelijk beperkt moest zijn en dus…dat hij niet geschikt was als kandidaat voor een kitten.

Maar even zo snel betrapte ik me op dat vreselijke oordeel en daar schrok ik enorm van.

Omdat hij moeilijk praat, omdat hij wellicht een beperking heeft, dat wil toch niet zeggen dat hij niet een fantastische dierenvriend kan zijn?

Het is bizar hoe snel we ons oordeel klaar hebben! We leren dat alles perfect moet zijn. Onze maatschappij is doordrenkt met idealen. Voor ons wordt bepaald hoe we eruit moeten zien, hoe we ons moeten gedragen. We tellen niet mee als we niet aan de norm van die opgelegde ideale maatschappij voldoen.

Als je een afwijking hebt, wat dat dan ook moge zijn, dan hebben we ons oordeel klaar. En dan kan je het bij de meeste mensen wel schudden.

De jonge knul nodigde ik uit om op bezoek te komen. En wat was ik onder de indruk! Inderdaad, hij heeft een beperking; hersenletsel. Maar wellicht mede daardoor zag ik een jongen, die geheel onbevangen op de grond ging zitten en speelde met de kittens, zoals ik nog nooit iemand die hier een kat kwam bewonderen had zien doen.

Dat hij uiteindelijk niet één van de katten adopteerde, was omdat hij twéé katten wilde. En dat, op dat moment, financieel niet kon behappen. Hij koos voor het welzijn van zijn toekomstige kat, door ervan af te zien. Totdat hij twee katten kon aanschaffen. Dát vind ik nog eens onvoorwaardelijke dierenliefde!

Ik verheug me enorm op zijn komst vandaag. Ik hoop dat hij weer net zo onbevangen en enthousiast valt voor de twee kittens die we hier rond hebben lopen.

Omdat we niet meer gebonden zijn aan de regels van het asiel, kunnen we hem misschien een beetje tegemoet komen, als de aanschaf van twee kittens tegelijkertijd financieel een probleem is.

Ik gun hem écht die twee katten. En ik weet ook absoluut zeker dat de katten een fantastisch nieuw leven gaan krijgen bij hem.

Misschien juist wel doordat hun baasje anders is. Een prachtig jong mens, die mij onbewust een grote spiegel voor hield.

Het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Het hoeft allemaal niet volgens de opgelegde eisen van een bikkelharde maatschappij te zijn.

Het mag ook anders. En anders is soms heel mooi!

One thought on “Mooi anders. Anders mooi.

Leave a Reply

