In de planning

Standard

Elke avond maak ik een planning voor de volgende dag. Niet een hele strakke planning, hoewel een buitenstaander dat waarschijnlijk wel zo zou interpreteren. Maar voor mij een geordende manier van in de tijd zetten wat ik allemaal wil doen, en vooral daarnaast overzichtelijk wanneer ik actief wil zijn en de daarbij horende tijdspanne dat ik rust ‘moet’ houden. Het is uit nood geboren, met een lichaam wat gewoon regelmatig even rust nodig heeft. Met daarnaast een hoofd wat behoefte heeft aan structuur.

Ik functioneer al jaren op een dergelijke manier. Eerder was het misschien niet echt een planning, maar toch zeker wel een lijstje, waarop keurig vermeld stond wat ik moest doen.

Toen Erik bij me kwam, snapte hij niets van al die lijstjes en schema’s (voor de financiën bijvoorbeeld). Maar gaandeweg is hij wat meer meegegaan in de lijstjes en heb ik gaandeweg wat lijstjes geschrapt, letterlijk en figuurlijk.

M’n planning blijft!

Grappig genoeg kan ik er ook prima van afwijken. Ik heb het nodig op een rijtje te zetten wat de mogelijke activiteiten voor de nieuwe dag zouden kunnen zijn, maar als het er dan niet van komt, schuift het met hetzelfde gemak weer door naar een andere dag.

Er is zelfs niet eens heel veel op mijn planning, wat echt móet. Althans, ik ervaar het niet als moeten. Kattenbakken schoonmaken? Ja, dat moet elke dag. Maar dat hoort er gewoon bij. Daar draai ik mijn hand niet voor om. Het staat wel op mijn planning, bij de dagelijks terugkerende taakjes, wat dan als geheugensteuntje dient.

Ik zie het niet als moeten, omdat ik er gewoon lol in heb. Echter, de mensen (vaak bepaalde hulpverleners) die met veel elan beweren dat ‘niets moet’, zou ik weleens willen vragen hoe zij dat dan doen met dagelijkse verplichtingen als eten koken of de afwas.

Nu ben ik helemaal gewend aan mijn dagelijkse planning en lees ik opeens in een oude Happinez een artikel over ‘Tijdsurfen’, waarbij je alle lijstjes loslaat en je laat leiden door je intuïtie.

Hoe moet dat?

Ik zal er eerst eens een blog over schrijven, voordat ik het misschien ga uitproberen.

Staat genoteerd; voor morgen, in de planning!

Leave a Reply

