Nachtelijke escapades

Standard

Gisteren zeiden we het nog tegen elkaar: “We kunnen doen en laten, waar we zin in hebben”.

We zijn misschien wel een apart stel. Soms zijn we samen middenin de nacht op. Drinken we koffie. Werken we de financiën bij of doen we wat anders op de laptop. Maar soms liggen we ook drie uur ‘s middags te slapen. Gordijnen dicht telefoons uit; tijd voor onszelf.

Die vrijheid om te kunnen doen en laten waar we zin in hebben, was voor mij één van de doorslaggevende criteria, om deze boot te kopen.

In die fase van mijn leven had ik een bijzonder afwijkend levensritme. Vaak rond acht uur ‘s avonds al onder de wol, om vervolgens rond drie, vier uur ‘s ochtends fris en fruitig naast het bed te staan.

De zeer gehorige tussenwoning, waar ik toen leefde, was een enorme belemmering voor dat bijzondere dag- en nacht-ritme. Als ik om drie uur ‘s morgens opstond, sloop ik door het huis. Doodsbang dat de buren wakker zouden worden. Ik was daar erg gefixeerd op. Dus van vrijheid was nauwelijks sprake.

Maar nu, nu liggen we heerlijk vrij! Zelfs al zouden we middenin de nacht de kamer witten sauzen; niemand die het merkt!

Toch is het wel bijzonder, dat gevoel van vrijheid. Dát is het; het is veel meer een gevoel, dan een daadwerkelijk feit. Zeker Erik heeft min of meer een ‘baan’, buitenshuis. Dan is het toch niet echt raadzaam middenin de nacht op te staan.

Ik heb die vrijheid wel. Al vele jaren. Toch blijft het elke keer een ‘klein feestje’ als ik spontaan om een uur of vier wakker word.

Zoals vanochtend weer; met de wintertijd, die net ingegaan is, ben ik mijn ritme altijd een beetje kwijt. Dus stond ik vanochtend heel vroeg flierefluitend naast mijn bed.

Mensen hebben me dikwijls gevraagd wat ik dan zoal doe. Vooral veel schrijven. Bezinnen. Genieten van de rust en stilte. Eindeloos de diertjes, die weer meer binnen zijn, observeren.

Ik vind het een heerlijk begin van de dag. En zoals ik altijd grap, als mensen helemaal met stomheid geslagen zijn, als ik vertel over mijn nachtelijke escapades; “Je hebt nog wat aan de dag”.

Fijne dag allemaal!

Leave a Reply

