Tijdsbeleving

Standard

Naast mijn bed heb ik een mooie, handige houten kist staan. Artikelen ‘waar ik nog wat mee wil doen’, gaan daarin. Alleen, dat ‘er wat mee doen’, is een zeer rekbaar begrip. Het betekent in de praktijk dat de inhoud zich opstapelt, zónder dat ik er iets mee doe.

Gisteren heb ik de kist opgeruimd. Leuk werk! Al die knipsels door mijn handen laten gaan, sommige artikelen al lezend.

Vanochtend heb ik bedacht dat – als ik geen actueel onderwerp heb – ik het boven liggende artikel ga gebruiken voor een blog. Vandaag schrijf ik over ‘Tijd’.

Tijd is een begrip wat me altijd geboeid heeft. In het verleden, toen ik nog veel gedichten schreef, was het een geliefd item voor me. Ik herken me in de zinsnede in het artikel dat tijd – ook al kunnen we die meten – voor ons net zo ongrijpbaar en mysterieus is als voor de mensen in de Middeleeuwen. We hebben de tijd officieel vastgesteld (de Greenwich Mean Time). Tegenwoordig weten we precies hoe laat het is.

Maar, onze tijdsbeleving is bijzonder. ‘Een uur kan zich voor je uitstrekken als een onmetelijke woestijn. Of als zand tussen je vingers door glippen’.

Tijd op zich zien we als een cirkel. ‘Onze klokken draaien rond. De dag eindigt en dan is er weer een nieuwe dag. Na zondag komt maandag. Aan het eind van het jaar begint een nieuw jaar. Allemaal cirkels.

Toch is onze tijdsbeleving anders; onze tijdsbeleving is lineair. ‘We stellen ons de tijd voor als een lijn, met links het verleden, rechts de toekomst en middenin een streepje dat het heden voorstelt. Dat streepje schuift steeds verder naar rechts. Maar je weet niet hoe lang die lijn is. Je wordt geboren en je sterft, daar tussenin leef je’. Die naderende deadline legt druk op de keten; op je leven. ‘Er móet geleefd worden. Elke dag telt!

‘Bij ons Westerlingen is die lineaire tijdsbeleving heel vanzelfsprekend. Maar bij andere culturen, zoals bijvoorbeeld in het hindoeïsme, wordt tijd – het leven – gezien als een cirkel. De dood is geen eindpunt, maar een nieuw begin’. En dat maakt tijdsbeleving wezenlijk anders. Je hebt de eeuwigheid tot je beschikking. Niks geen druk!

Er zijn diverse manieren om tijd te bekijken. In een volgende blog wil ik daar nog nader op ingaan.

Voor vandaag wil ik me eens goed bewust zijn van ‘tijdsbeleving’. Wordt het een dag waarbij de tijd omvliegt? Of gaat de tijd vandaag eindeloos voorbij kruipen?

Het heeft veel te maken met de indrukken die ik vandaag zal opdoen. Hoe meer indrukken, hoe sneller de tijd lijkt te gaan. Het is een soort ‘gezichtsbedrog’ van je hersenen. Maar, dat gezichtsbedrog strekt zich ook uit naar de (nabije) toekomst;

‘hoe meer dingen er op je to-do-lijstje staan, hoe meer tijd je líjkt te hebben, ook al ligt de deadline vast’.

Gelukkig maar; ik heb wel een to-do-lijstje, maar geen deadline!

En dus ga ik vandaag genieten van de tijd die ik heb.

Tot morgen!

Bron; Happinez, auteur; Anne Wesseling

One thought on “Tijdsbeleving

  1. Marieke Molenaar

    Wat grappig , mijn to do lijstje wekt bij mij de gedachte op nog weinig tijd te hebben, zelfs zonder deadlne. Er ontstaat een gevoel van druk en haast, moet me ervan bewust blijven om daar niet mee mee te gaan.

Leave a Reply

