Het perspectief van de tijd

Standard

Gisteren maakte ik al een (begin met een) blog over tijdsbeleving. Ieder heeft zo zijn eigen manier van naar dat mysterieuze, feitelijk ongrijpbare begrip ‘tijd’ te kijken. Zo zie ik, en velen met mij, de tijd als een horizontale lijn. Erik vertelde dat hij tijd veel meer als een verticale lijn ziet. Zeven uur ‘s morgens zit onder, zes uur ‘s avonds bevindt zich ergens boven. Ik keek met opperste verbazing naar hem, toen hij het me zei. Maar uit te leggen valt het niet.

Net als dat bekend is dat veel Grieken de tijd ‘andersom’ beleven; toekomst ligt achter je, aan de rugzijde, verleden ligt voor je. Met de gedachte erbij dat je je verleden kunt zien, je toekomst niet. Een raar idee!

Hoe je ook naar het begrip tijd kijkt, het heeft altijd invloed op hoe je in het leven staat, vertellen ook de psychologen Philip Zimbardo en John Boyd in hun boek ‘De tijdparadox’.

Kijk je vooral naar je verleden, of richt je je meer op de toekomst. Dat heeft invloed op je denken. Mensen die gericht zijn op het verleden zijn vaker nostalgisch gestemd, terwijl mensen die op de toekomst gericht zijn, bijvoorbeeld eerder hun pensioen regelen.

Volgens de auteur van het artikel over ‘Tijd’ heb je alle drie perspectieven – verleden – heden – toekomst – nodig om evenwichtig, gelukkig te kunnen zijn. ‘Een positieve visie op je verleden geeft je wortels, een positief toekomstperspectief geeft je vleugels. En als je kunt genieten van het nú, geeft dat energie, zodat je van het leven kunt genieten.

Als ik naar mezelf kijk; ik heb vele jaren in het verleden geleefd. Dat maakte me niet echt gelukkig. Maar tegenwoordig heb ik vrijwel elke dag een prachtig heden, met mezelf, met Erik en met de diertjes. En samen dromen we een mooie toekomst.

Dan maakt het niet zoveel uit of je tijd horizontaal, verticaal, voorwaarts of achterwaarts ziet. Dan is de tijd gewoon de constante factor die altijd stroomt.

En die ons leven in perspectief zet.

2 thoughts on “Het perspectief van de tijd

Leave a Reply

