Negatieve emoties Deel 1

Standard

Toen ik vanochtend wakker werd, met heel veel pijn – zoals elke dag – was ik ditmaal boos op mijn lijf en verdrietig, omdat ik al heel lang allang niet meer kan doen wat ik echt zou willen. Ik moest ervan huilen. En dat bleef natuurlijk niet onopgemerkt bij Erik, die net wakker was.

Zoals een echte man betaamt, kwam hij direct met allerlei oplossingen; “Neem dan wat extra medicatie”, “houd dan vandaag een rustdag”.

Natuurlijk is dat heel goed en lief bedoeld. En natuurlijk voelt Erik zich regelmatig heel machteloos bij mijn constante pijn en mijn gevoelens daarover.

Toch vind ik dat ik het heel goed doe. De keren dat ik boos of verdrietig om mijn lijf ben, zijn in de loop van de jaren afgenomen. En, is het erg dat ik boos en verdrietig ben?

Daarover heb ik een artikel bewaard, wat ik nu meteen tevoorschijn tover.

Twee Amerikaanse psychologen hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar negatieve emoties en het uiten daarvan. In hun boek ‘The upside of your dark side’ stellen ze dat ‘alleen als we zo nu en dan boos of jaloers en schuldig en angstig en verdrietig zijn, halen we het maximale uit ons leven’.

Negatieve emoties horen bij het leven. Iedereen krijgt er weleens mee te maken. Zolang je er maar niet in verdrinkt. ‘Je kunt negatieve emoties niet onder het tapijt vegen, zonder onbedoeld ook belangrijke zaken kwijt te raken, als betekenis, doorzettingsvermogen, volwassenheid, wijsheid en persoonlijke groei’.

Dat ervaar ik ook als ik juist die boosheid en verdriet even toelaat. Er komt altijd weer dat moment dat ik uitgeraasd ben. Dat ik mijn schouders er weer onder zet.

Ik verruil de pyjama en ochtendjas voor gezellige, fleurige kleding. Ik maak me op en doe mijn sieraden om. Zó, dat voelt al een stuk beter!

Ik ga aan de slag. Op mijn manier, die aangepast is aan mijn lijf. Ik kan dan misschien niet meer – zoals vroeger – als een tornado door het huis razen. Maar, er is nog een heleboel wat ik wél kan. Ik wissel het af met rustmomenten, waarin ik met tevredenheid om me heen kijk.

Het is goed geweest dat ik even de negatieve emoties toegelaten heb. Het lucht op. En uiteindelijk wordt het toch nog een hele mooie dag!

Bron; Psychologie Magazine, April 2015,

Auteur; Edwin Oden

Leave a Reply

