Blijven schrijven

Standard

De afgelopen dagen hadden jullie geen blog van mij in de mailbox. We hadden het opeens heel druk! Bedachten zaterdagochtend dat we wel eens de kamer wilden doen; de benches voor aanstaande afstandskatten netjes op een rijtje. De bank, die al langere tijd niet gebruikt werd, eruit en naar de stort. En ach, als we dan toch bezig zijn, kunnen we ook nog wel even de muren sauzen. En een mooie betimmering maken rond de benches. En zo waren we dus opeens heel druk. Het was ook heel gezellig, zo samen bezig te zijn.

Het schrijven schoot erbij in. Ik had al wel een onderwerp voor een volgende blog bedacht; over schrijven.

Ik had een artikel bewaard uit een Flow met de titel; Blijven schrijven.

Daarmee bedoelen ze niet het bedenken van wát je wilt schrijven. Nee, daar bedoelen ze mee dat je pen en papier blijft gebruiken, in plaats van dat wat je wilt schrijven, direct op de computer zet.

Ik vind dat een leuk artikel. Omdat het precies onderschrijft wat ik al jaren doe. Wisten jullie dat ik elke blog, elk gevoelsspreekuur, elke dag in mijn dagboek met de pen schrijf, en het daarna overtyp?

Juist die handeling, van de pen die woorden, zinnen op papier zet, heb ik nodig om tot die woorden, zinnen te komen. Zoals ik al eerder schreef (met pen!); schrijven is voor mij een vorm van meditatie, van bij mezelf stilstaan. En ik kan dat alleen door de teksten met pen op papier te zetten.

Regelmatig doe ik aan Erik de melding dat er weer een pen leeg is! Ook niet zomaar een willekeurige pen. Nee, ik móet speciaal rollerballs. Omdat die lekker snel kunnen schrijven. Zodat mijn pen mijn gedachten bij kan houden!

In het artikel ‘Blijf schrijven’ valt te lezen dat wetenschappelijk onderzocht is dat schrijven met de hand zorgt voor een betere ontwikkeling van het brein. Dat bovendien handgeschreven tekst, bij een studie bijvoorbeeld, ervoor zorgt dat de stof beter beklijft. En dat bij het schrijven met de pen, tijdens het schrijven, veel meer nieuwe ideeën ontstaan. Veel meer dan dat je de tekst direct op de computer uittypt.

Schrijven doet iets met je, het is gewoon plezierig om te doen’, zegt Ben Hamerling, die al jaren onderzoek verricht naar schrijfonderwijs. ‘Het directe contact met papier, de regelmatige halen naar boven en beneden, dat is heel rustgevend’.

En, het levert mooie blogs op.

Kortom; ik blijf schrijven! Met pen!

Leave a Reply

