Geluk van binnenuit

Standard

In het kader van een naderend afscheid van één van mijn hulpverleners, die ik vele jaren als fantastisch persoon naast me heb gehad, heb ik wat oude mails tevoorschijn gehaald. Zodat ik een soort ‘collage’ kan maken, met de gebeurtenissen die er die afgelopen jaren toe deden. En dus zit ik – terug in de tijd – te lezen. En ik werd zó bijzonder geraakt door een mail van begin 2014. Over geluk. Zo mooi, zo puur, dat ik het graag als blog schrijf…

…Eindelijk land ik weer in mezelf. Met een wijntje, bewust genietend, bewust zittend. Me bewust van mezelf. Thuiskomen in mezelf. Het ontroert me. Soms is het hele proces lastig. Maar als ik dan thuiskom in mezelf, zie ik een mooi mens in de stoel zitten. Een mooi mens, wat gelukkig is met de kleine dingen, die goed gaan. Met de kleine dingen om haar heen.

Landen in mezelf, dat is geluk. Ontroerend mooi geluk. Ook geluk dat ik het zo treffend kan verwoorden.

Intelligentie hebben is geluk. Zelfs al zou ik af en toe minder intelligent willen zijn.

Gevoelsmens geworden zijn is geluk. Hoe grillig en daarmee vermoeiend dat ook kan zijn. Het is altijd nog beter dan géén gevoel.

Het grootste geluk zit in mezelf en is niet iets van buitenaf, wat kan verdwijnen of verloren kan gaan.

Als een prachtig schitterend kristal. Zoveel facetten er aan dat kristal zitten, zoveel facetten heb ik ook. Zoveel facetten van geluk. Veel van dat geluk, van die innerlijke kwaliteiten, heb ik zelf verworven. Ik heb wat afgeslepen en gepolijst in mijn leven!

Geluk is kwetsbaar. Ik ben kwetsbaar. En hoe lastig ik dat soms ook nog vind, het maakt me ook mooi, van binnen. En daarmee gelukkig. Ik zou niet zonder die kwetsbaarheid willen.

Ik weet al langer dat geluk niet in grote dingen of gebeurtenissen zit. Dat het juist die kleine dingetjes en momenten zijn. En ik prijs me heel gelukkig dat ik van die kleine dingetjes en momenten weet te genieten. Het weet te waarderen en te koesteren.

Tevreden zijn is geluk. Misschien mag ik ook tevreden zijn met wat ik bereikt heb in mijn leven. Met de innerlijke kwaliteiten. Misschien is het kristal verder vervolmaakt dan ik zelf zie.

Ik vind het een prachtig stuk tekst! En nóg mooier; de inzichten die in die tekst verweven zitten. Het inzicht dat geluk in jezelf zit. Dat het in kleine dingen zit.

Het is een tijdloos stuk.

En misschien is het een stuk tekst, waar jij, als lezer, steun uit kunt putten. Voor als je je niet zo gelukkig voelt. Zoek het niet buiten jezelf, want écht, geluk groeit van binnenuit.

 

 

One thought on “Geluk van binnenuit

Leave a Reply

