Tel je zegeningen!

Standard

‘Als ik om me heen kijk, zie ik dat de kamer steeds mooier wordt. Ik ben trots en tevreden’.

Twee zinnetjes uit mijn ‘gevoelsspreekuur’ van vanochtend vroeg. Het sluit precies aan bij de tekst in de Happinez. Nog steeds het thema ‘Stappen naar een simpeler leven’.

In onze huidige maatschappij is het vaak nooit goed genoeg. Mensen willen het nieuwste van het nieuwste. Willen méér geld verdienen. Willen een groter huis. Wat dan aangeschaft wordt en vaak boven budget is. Waardoor je eigenlijk nooit toekomt aan het genieten. Omdat geldzorgen het plezier overschaduwen.

Eén zin in het stukje tekst in de Happinez vind ik treffend; ‘Stel je eens voor dat je in de Middeleeuwen leeft. Alleen de allerrijkste mensen, de koningen en erelieden hadden toen wat wij nu allemaal hebben’.

Laat mij maar gewoon wat minder vooraanstaand zijn! Ik geniet van de eenvoudige dingen die we hebben. Ik kan helemaal verrukt kijken (en het er wel tien keer per dag met Erik over hebben) naar de ‘nieuwe’ bloempotten die we voor een habbekrats via Marktplaats gekocht hebben. Zó eenvoudig. En toch voor mij van enorme waarde.

De tip in het artikel is om er een gewoonte van te maken de overvloed te zien die er al is. ‘Dat maakt je tevreden, en tevreden mensen leiden minder ingewikkelde levens’.

Dan hoef je niet steeds bezig te zijn met méér, méér, méér.

Ik wens je vandaag veel tevredenheid toe. En als straks ook nog de zon gaat schijnen, dan heb je in ieder geval al dát stukje tevredenheid in je zak.

We hebben het – allemaal – ontzettend goed in dit leven!

One thought on “Tel je zegeningen!

Leave a Reply

