Volg je eigen pad

Standard

Zoals ik gisteren al schreef dat ik het gevoel heb voor een nieuwe weg te staan, zo zet een artikel in het Psychologie-magazine’ me aan het denken of ik die nieuwe weg al niet (lang geleden) ingeslagen ben.

In het artikel ‘Volg je eigen pad’ lees ik: ‘Het volgen van je eigen pad is de kunst om te leven volgens je persoonlijke waarden, de overtuigingen en het gedrag dat je betekenis en voldoening geven – en niet naar de waarden die je zijn opgelegd door anderen: niet naar wat je denkt waar je om zou moeten geven –, maar waar je oprecht om geeft’.

Als ik daarover nadenk, ben ik natuurlijk al heel lang geleden mijn eigen pad gaan volgen. Zelfs nog vóórdat ik deze boot kocht. Sterker nog; de boot kopen had direct te maken met mijn eigen keuze, mijn eigen waarden.

Door mijn psychische problemen ben ik me gaan beseffen dat ik niet meer zo makkelijk mee kan komen, in het ‘normale’ leven. In een leven met een goede, vaste baan, met kinderen, met een druk sociaal netwerk.

Ik ben me gaan beseffen dat voor mij rust een essentieel onderdeel van mijn leven moet zijn. Tijd voor mezelf nemen. Vroeg opstaan om te kunnen schrijven. Waarden als eerlijkheid en respect voor mens en dier zijn voor mij van groot belang.

Eigenlijk had ik al best een eigen pad ontwikkeld, toen ik de boot kocht. En, in de loop van de jaren, zijn die waarden een steeds belangrijker rol gaan spelen in mijn leven. Later, in óns leven.

In het artikel staat dat het bepalen van je waarden pas de helft is van het proces om je eigen pad te volgen. Leven naar die waarden is de volgende stap. Dat betekent soms keuzes maken. Waarbij het de kunst is niet te denken in ‘goed’ of ‘fout’, maar dat je je af moet vragen hoe de keuze zich verhoudt tot de manier waarop jij je leven wilt leiden.

‘Onderzoek na onderzoek laat zien dat het hebben van een sterk besef van wat belangrijk is leidt tot groter geluk, een betere gezondheid, een beter huwelijk en zelfs tot groter academisch en zakelijk succes. Als we keuzes maken die gebaseerd zijn op wat we weten dat belangrijk voor ons is, hebben we de kracht om bijna elke situatie op een constructieve manier en vol vertrouwen aan te pakken’.

Omdat rust en weinig prikkels behoren tot mijn eigen waarden, kocht ik deze boot. En gaandeweg ben ik hier ook tot andere, voor mij/ons belangrijke keuzes gekomen.

Zo kan het dan ‘opeens’ gebeuren dat je een poezenopvang hebt! Of dat je klust bij andere mensen voor een bedrag, waar andere klussers misschien heel hard om moeten lachen. Bij ons is dat lage bedrag ontstaan vanuit onze overtuiging dat we niet zonodig heel veel geld hoeven te verdienen. Wij vinden mens én dier kunnen helpen van een veel essentiëler belang dan dat geld, wat je nu eenmaal wel nodig hebt, maar wat niet perse bijdraagt aan meer geluk.

Jezelf regelmatig afvragen of dat wat je op een dag gedaan hebt écht de moeite waard was, brengt je dichter bij je eigen waarden. Bij wat voor jou belangrijk is in jouw leven. Bij jouw pad.

‘Als je weet wie je bent en waar je voor staat, benader je de keuzes in het leven met het krachtigste middel dat er is; je werkelijke, complete ik’.

Volgens mij willen we dát allemaal! Dus; volg je eigen pad!

Leave a Reply

