Balans

Standard

Terwijl onze eigen kat en pleegpoes gezellig tegen elkaar aan op ons bed liggen, terwijl manlief nog even lekker zijn ogen sluit, nadat we allebei vroeg opgeschrikt werden door het geluid van een metalen voerbak die viel, zit ik in alle rust naar dat mooie tafereel van slapende dierbaren te kijken en doe ik wat ik het liefst doe; schrijven.

Het is de eerste zondag van het nieuwe jaar. Door alle feestdagen zijn we de dagen een beetje kwijt; het lijkt wel maandag, in plaats van een (vrije) zondag. Het is weer een ‘normale’ dag, na alle feestdagen, die passeerden.

Elk jaar opnieuw verheug ik me enorm op de feestdagen, om – ook elk jaar – blij te zijn als we weer ‘normaal’ gaan doen.

Het is een kwestie van balans. Het is leuk, bijzondere feestdagen. Maar het normale leven staat dan een beetje stil. We slapen uit, we eten allerlei lekkers, we hoeven niet te werken, we hebben veel visite. Allemaal heel leuk. Maar ook leuk om juist de alledaagse routine weer op te pakken. En daar de vreugde uit te halen. De juiste balans.

Als je het woord ‘balans’ intypt op een zoekmachine op je computer, krijg je een uitgebreide lijst met betekenissen. ‘Balans opmaken’. Dat deden we de afgelopen dagen bijna allemaal. De balans van het vorige jaar. Was het een goed jaar? Wat waren de hoogtepunten? Wat had beter, of in ieder geval anders gekund?

‘Balans’ is natuurlijk ook een financiële term; ‘een overzicht van bezittingen, schulden en eigen vermogen op een bepaald moment’. Zelfs al heb je geen eigen bedrijf, dan nog zou het nu waarschijnlijk een goed moment zijn om die balans op te maken. Na dure feestdagen en het normale leven wat weer voor de deur staat.

Balans is ook de toestand van evenwicht, van rust.

Voor veel mensen is dat evenwicht moeilijk te vinden. In een maatschappij, waar veel van ons gevraagd wordt, waar veel informatie op ons wordt afgevuurd. Waarin je denkt te moeten voldoen aan allerlei verwachtingen van andere mensen.

Ik denk dat het in ons leven altijd zoeken blijft naar de juiste balans. Naar evenwicht tussen activiteit en rust. Evenwicht tussen doen wat goed voor jezelf is en waarmee je anderen kunt helpen. Zelfs evenwicht tussen lichaam en geest.

Volgens mij begint het zoeken van de juiste balans met (af en toe) stilstaan. Je beseffen wat je hebt. Nadenken over wat anders kan. Met liefde, aandacht en geduld werken aan wat jij belangrijk vindt in jouw leven.

Voor mij is schrijven een belangrijk deel van mijn leven. Naast dierbare diertjes en mensen om mij heen.

Ik hoop jullie dit nieuwe jaar weer vaak te mogen ‘trakteren’ op nieuwe blogs. In de juiste balans; af en toe serieuze onderwerpen, maar ook af en toe een gewone, leuke anekdote.

Ik wens jullie allemaal een mooi 2016. Met de juiste balans en (daardoor) veel geluk en een goede gezondheid.

Tot ‘ziens’,

Willemien

Leave a comment